Pomer
Existujú 2 druhy porovnávaní. Porovnávanie rozdielom a porovnávanie podielom. Ukážem vám to na príklade: Syn má desať rokov, otec má tridsať rokov. Ak povieme, že otec o 20 rokov starší ako syn, porovnávame rozdielom. Ale ak povieme, že otec je 3-krát starší ako syn, porovnávame podielom.
Pomer je porovnanie podielom zapísané ako zlomok (alebo väčšinou ako delenie). Ak použijeme predchádzajúci príklad s vekom otca a syna, tak pomer veku otca a syna je 3:1.
Operácie s pomerom
Každý pomer môže byť zapísaný v tvare pomeru(delenia): 1:3. Alebo v tvare zlomku: 1/3. Väčšinou sa používa tvar delenia.
Čísla v pomere, oddelené dvojbodkou alebo zlomkovou čiarou, sa nazývajú členy pomeru. Napríklad v pomere 1:3(1/3) je prvý člen 1 a druhý člen 2.
Pomer, rovnako ako každý iný zlomok, má prevrátenú hodnotu. Takže ak je pomer veku otca a syna 3:1, z toho vyplýva, že pomer veku syna a otca je 1:3.
Pomer môžeme krátiť a rozširovať, ako každý zlomok. Napríklad: 1:2=2:4=10:20; 3:5=6:10=12:20
Zložený pomer
Zložený pomer je pomer skladajúci sa z viacerých pomerov. Napríklad zložený pomer 1:2:5 sa skladá až z troch pomerov (1:2; 1:5; 2:5)
Ako urobiť z niekoľkých jednoduchých pomerov jeden zložený pomer? Ukážem vám to na príklade: V košíku sú jablká, hrušky a slivky. Pomer jabĺk a hrušiek je 2:3, pomer hrušiek a sliviek je 5:2. Aký je pomer jablká:hrušky:slivky? Takúto úlohu riešime takto:
- Najprv si nájdeme členy pomerov označujúce rovnakú veličinu(napr. počet rovnakého ovocia atď.). V tomto prípade sú to hrušky.
- Potom pomery upravíme(vykrátime alebo rozšírime) tak, aby mali ,,spoločného menovateľa", teda rovnakú hodnotu spoločného člena. V tomto prípade prvý pomer rozšírime číslom päť (vznikne pomer 10:15) a druhý pomer číslom 3 (vznikne 15:6).
- Nakoniec pomery spojíme. Nezabúdajte, že čísla označujúce dané veličiny(napr. počet ovocia atď.) musia byť poukladané v poradí, aké bolo zadané. V tomto prípade vznikne pomer 10:15:6.
Rozdelenie a zmenenie čísla v danom pomere
Dané je číslo 240. Rozdeľ ho na tri časti tak, aby ich pomer bol 2:3:5. Tento úkon sa nazýva rozdelenie čísla v pomere. Ale ako ho vykonať? Takto:
- Najprv sčítame všetky členy pomeru. Ak použijeme príklad zhora: 2+3+5=10
- Potom tým súčtom vydelíme dané číslo. 240:10=24
- Potom tým číslom vynásobíme jednotlivé členy pomeru. 24•2=48; 24•3=72; 24•5=120
- A číslo je v danom pomere rozdelené! Ale urobíme ešte skúšku správnosti, a to tak, že výsledné čísla sčítame. Ak ich súčet bude zadané číslo, počítali sme správne. 48+72+120=140
Číslo môžeme v danom pomere nielen rozdeliť, ale aj zmeniť. Zmeniť číslo v pomere znamená vynásobiť ho pomerom. Zmeň číslo 6 v pomere 2:3. 6•2/3=4
Zadanie: Strany trojuholníka sú v pomere 1:3:4. Najmenšia strana má 5cm. Koľko cm majú ostatné strany?
Zápis:
Výpočet: Druhú stranu vypočítame tak, že prvú stranu zmeníme v pomere druhá strana:prvá strana. 5cm•3/1=15cm. Tretiu stranu vypočítame tak, že prvú stranu zmeníme v pomere tretia strana:prvá strana (alebo druhú stranu v pomere tretia strana:druhá strana). 5cm•4/1=20cm (alebo 15cm•4/3=20cm).
Odpoveď: Druhá strana je dlhá 15cm a tretia strana 20cm. |
Zadanie: Z 1ha pôdy dostaneme 3500kg raži, zo 100kg raži sa vymelie 66kg múky a z 3kg múky sa upečie 1 veľký bochník chleby. Vystačí 1 ha pôdy na upečenie 1000 bochíkov chleba?
Zápis:
Výpočet:
Odpoveď: 1 ha pôdy na upečenie 1000 bochníkov chleba nevystačí. |
Zadanie: V triede je 9 chlapcov a 10 dievčat. Koľko dievčat musíme pridať, aby pomer chlapcov a dievčat v triede bol 3:4?
Zápis:
Výpočet: Ak chceme vypočítať počet dievčat podľa pomeru, musíme počet chlapcov zmeniť v pomere dievčatá:chlapci: 9•4/3=12. Vypočítame rozdiel žiadaného a terajšieho počtu dievčat: 12-10=2.
Odpoveď: Musíme pridať 2 dievčatá. |